Noordkaap - december 2016

Noordkaap - december 2016

Een laatnamiddagsneeuwstorm om u tegen te zeggen, dat is het kader van ons vertrek met de MS Kong Harald, een schip van de Hurtigruten, uit Tromsø. We gaan aan boord voor de mooiste zeereis voor reizigers die niet van cruises houden, zo luidt de marketingslogan. Het meest bekende product van deze 125 jaar oude Noorse veer- en transportdienst is namelijk deze historische route, die dagelijks langs de Noorse westkust vaart. Tussen Kirkenes en Bergen doet die 34 havens aan, goed voor een traject van 134 uur en 2626 kilometer. Niet zo lang geleden was het kusttraject vooral een ferryroute voor de locals –sommige dorpen zijn ’s winters van de wereld afgesloten en kunnen alleen bereikt worden via de zee, omdat die ijsvrij blijft. Maar met de jaren vinden ook steeds meer internationale reizigers hier hun gading. Langzaam maar zeker transformeert deze post- en cargoroute tot een gegeerde toerismelijn, ook al hebben de schepen casino noch animatie aan boord. En gelukkig maar. Ondertussen kregen enkele schepen wél een moderne, frisse Scandinavische look aangemeten onder de projectnaam ‘Arctic Interior’. En dat valt ons, de sneeuw van de jas schuddend, op het eerste gezicht enorm mee. De renovaties waren meer dan een facelift. Hurtigruten vatte de koe bij de horens en nam zowel de kamers als de gemeenschappelijke ruimtes onder handen. De publieke gedeeltes werden uitgerust met een nieuwe bistro in huiskamerstijl genaamd ‘Brygga’, een bakkerij, een à-la-carte fine dining-restaurant met als naam ‘Kysten’ en ‘Torget’, een hertekend hoofdrestaurant. De kamers kregen een nieuw kleurpalet, kingsize bedden (voorheen uitsluitend solo beds) en jong ogende decoratie, zodat ze voortaan meer thuis lijken op een cruiseschip dan op een ferry. De winkel werd opengetrokken en gecombineerd met een nieuwe tourdesk, alle gangen en ruimtes werden voorzien van mooi ingelijste Scandinavische fotografie. De ‘Explorer Lounge’, een panoramische bar, kreeg een (artificiële) open haard en nieuwe clubzetels en werd zo the place to be aan boord. We hebben gereserveerd van Tromsø tot Kirkenes, twee dagen en twee nachten aan boord, met de Noordkaap-excursie als topper onderweg. We varen Tromsø uit bij vijf Beaufort en een flinke aanhoudende sneeuwstorm. Straks zullen we ons al dansend naar het restaurant begeven terwijl buiten de wind om het schip giert en ze binnen moeite hebben om de inhoud in de glazen te houden.

 


Naar 71 graden noorderbreedte
Elke dag op hetzelfde uur toetert een Hurtigruten zich in 34 Noorse havens binnen, dikwijls tweemaal per dag in dezelfde haven omdat er zowel in noordelijke als zuidelijke richting gevaren wordt. Wie northbound vaart, zoals wij, komt in de late voormiddag in Honningsvåg toe, de meest noordelijke haven van de route en uitvalsbasis voor de verdere busrit tot de Noordkaap. De voorbije twee uur stonden we permanent op het buitendek, weer of geen weer, omdat de omgeving betoverend mooi is. Het voelt alsof je na een woelige Drake Passage Antarctica nadert. Diezelfde sfeer, diezelfde machtige, eindeloze, stille natuur. De Noordkaap aan de Barentszzee wordt traditioneel beschouwd als het noordelijkste puntje van het Europese continent. De locatie situeert zich op het eiland Magerøya, dat met een tunnel vanaf het vasteland te bereiken is. Maar vergis je niet: De Noordpool ligt nog 2080 km noordelijker dan de Noordkaap. En de Noordkaap is zelfs niet echt het noordelijkste punt van heel Europa. Dat is Kaap Fligely, op Frans Jozefland. Die Russische eilandengroep behoort ook nog tot Europa en ligt nog 600 km noordelijker dan de Noordkaap. Overigens is de Noordkaap evenmin het noordelijkste punt van het Europese vasteland in ruime zin (als je de kusteilanden meetelt). Dat is dan Knivskjelodden, zo'n anderhalve kilometer ten noorden van de Noordkaap. Het noordelijkste punt van het vasteland van Europa in enge zin (zonder kusteilanden) is dan weer het iets oostelijker gelegen Kinnarodden. Kortom: waar we straks in puur twilight en gegeseld door sneeuwvlagen zullen staan, is een compromis-locatie, die voor iedereen relatief vlot bereikbaar is. “Wat maakt de Noordkaap nu mooier in de winter?”, vraagt onze Britse ex-safarigids maar nu poolspecialist zich luidop af tijdens de busrit. “Eerst en vooral het licht en het ruige weer”. En dan: “Hoe er te geraken? ” Want dat kan nu alleen onder begeleiding van sneeuwruimers die het laatste gedeelte van de weg van Honningsvåg naar de Noordkaap vrijmaken. En daar zijn we dan. Visuele trekpleister is de verlichte wereldbol. Wie er zich niet laat fotograferen, is hier niet geweest. Maar zeker zo interessant is de Noordkaaphal, een mooi bouwwerk dat, omwille van het landschappelijk beschermd gebied, met drie ondergrondse verdiepingen in de rotsen werd uitgehouwen. We bekijken er de knappe documentaire op cinemaformaat, eten een Luikse wafel (jawel) in de cafetaria en genieten van het bijna surreële landschap en het eenvoudige idee: hier-staan-we-dan-toch-maar.

 


Flirten met Rusland
Het tweede deel van onze maritieme tocht met de MS Kong Harald verloopt flink wat rustiger, zodat we in sommige aanleghavens gewoon doorslapen. Na een stevig ontbijt varen we in de late voormiddag Kirkenes binnen, het eindstation. Dit grensdorp is niet alleen bekend als de oostelijke terminus van de Hurtigruten, maar is tevens eindpunt van de E6 autoweg. Van hieruit bedraagt de kortste afstand over de weg naar de Russische grens nog 27 kilometer, maar hemelsbreed nadert het Russisch grondgebied Kirkenes op nog geen vijf kilometer. De directe nabijheid van Rusland zorgde ervoor dat Kirkenes tijdens de Koude Oorlog regelmatig het toneel was van machtsvertoon van beide zijden. Het was een van de weinige gebieden waar een NAVO-lidstaat direct grensde aan de Sovjet-Unie. Vandaag de dag zoekt de stad vooral een nieuwe toekomst in het toerisme.

 

 

Lees de volledige reisreportage online op www.55noord.be of bestel het gratis tijdschrift.
55 °/N is een inspiratiebron voor alle reizen boven 55° noorderbreedte. Dit magazine is een concept van reisjournalist-fotograaf Gerrit Op de Beeck en wordt exclusief voor NORTH & AWAY gemaakt.